L’any 1871, l’enginyer, Eusebio Estada, publicava un estudi en què demostrava la possibilitat de construir una línia de ferrocarril entre Palma i Inca. El Governador, Julián Vega, el desembre del mateix any, convocava una reunió per nomenar una Junta que s’encarregués de constituir l’empresa ferroviària mallorquina. Tomàs Despuig i Despuig, comte de Montenegro, és nomenat president de la Junta Organitzadora, figurant-hi, Mariano Quintana, Joan Baptista Socìes, Miquel Fluxà i Eusebio Estada.
El 9 de juny de 1872, es constitueix davant del notari, Joan Pujol Muntaner, la Societat del Ferro-Carril de Mallorca, amb un capital de 2.125.000 pessetes, amb un total de 4.250 accions. Es nomena president de la Societat Ferro-Carril de Mallorca, Tomàs Despuig i Despuig, comte de Montenegro i es designa Eusebio Estada, per la seva condició d’Enginyer, com a responsable dels treballs de la futura línia fèrria. S’emprenen els Treballs de la via de Palma a Inca. Es procedeix a la compra de tres locomotores, un total de sis cotxes de viatgers, com també, de vint-i-cinc vagons de mercaderies.
A finals de l’any 1873, estaven finalitzades les obres de la via fèrria, mentre que l’edificació de l’Estació, tallers, andana i magatzem de mercaderies es trobaven en un estat molt avançat.
Inauguració de la línia
El 24 de febrer del 1875, la tan esperada inauguració de la línia fèrria d’Inca-Palma-Inca, tindria l’acte d’inauguració. Les autoritats provincials i ferroviàries, presideixen l’acte de la benedicció de les tres locomotores, la número u, Mallorca, de les dues restants, titulades Palma i Inca.
Un cop realitzats els discursos de rigor, la locomotora Mallorca, va emprendre el viatge amb direcció a Inca. En aquest primer comboi, hi viatjaven les autoritats provincials i els membres de la Societat de Ferro-Carril de Mallorca.
El tren entrà a l’Estació d’Inca, quan el rellotge assenyalava les 10.45 minuts del matí. Un cop a Inca, les autoritats van gravar una visita per totes i cadascuna de les dependències de l’estació.
El Capità General de la Vega, el poeta, Antoni Frades i l’escriptor, Tomás Forteza, van fer sentits parlaments ressaltant l’acte que s’estava celebrant. A l’Església de Santa Maria la Major, on va visitar el camerino de la patrona d’Inca i es va cantar un Te Deum de MiquelTortell.
A les dependències de l’Estació del tren, es va servir un menjar-dinar. Un cop finalitzat, la locomotora “Mallorca” va partir de tornada a Palma, eren les 13.15 hores. Durant el trajecte, el comboi va fer parades a totes i cadascuna de les estacions que figuraven a l’itinerari. I arribà a Palma a les 15 hores de la tarda.
Un segon tren, a les 15.15 hores va sortir de Palma amb destinació a Inca, on hi viatjaven la totalitat d’accionistes i nombrosos convidats, que van girar una visita a totes les dependències – oficines, tallers i andana –magatzem de mercaderies, de l’estació.
El bitllet de primera classe de Palma a Inca tenia un cost de 7 reals. En els primers dies de Servei, el total de passatgers s’elevava a un total de 7.555, si bé, conforme van anar passant les setmanes, la mitjana es va establir en 500 passatgers. En el curs dels primers anys de Servei, el tren va ser el mitjà de transport d’un total de 263.114 persones. I a partir d’aquell moment es van iniciar els estudis per portar el tren a nous pobles de l’illa com Llubí, Muro, sa Pobla, Sineu i Manacor.
Centenari del tren d’Inca
L’efemèride, celebrada el 24 de febrer del 1975, va ser un motiu històric digne de ser celebrat. L’Estació d’Inca va ser adornada amb banderes i flors. La Banda d’Educació i Descans sota la batuta del director, Vicente Bestard, va participar interpretant peces del seu repertori. El batle d’Inca, Antonio Fluxà, rebé les autoritats que van viatjar amb tren fins a Inca (el senyor Padilla de FEVE, el batle de Palma, Rafel de la Rosa; President de l’Audiència, Carlos Alvárez i els directius de FEVE, Alfons Garcia, Miquel Corsini i Antoni Heras). Un cop visitades les diferents dependències de l’Estació, es va rendir una visita a l’Església de Santa Maria la Major, on es va entonar un solemne Te Deum en acció de gràcies. A primeres hores de la tarda, el Batle d’Inca, acomiadava les autoritats que retornaven a Palma, viatjant amb tren. Aquest dia el bitllet de tren era totalment gratuït per a tots els usuaris.

Heu d'haver iniciat la sessió per publicar un comentari Iniciar sessió