Onze companyies locals i nacionals han estat escollides dins la convocatòria 2022 per desenvolupar el seu projecte escènic als dos espais de creació del Centre d’Investigació Escènica de Sineu. Dues d’elles gaudiran de la oportunitat de realitzar residències internacionals als centres col·laboradors d’Irlanda, Dinamarca i Grècia, en el marc del projecte europeu Island Connect. El programa de residències 2022 del C.IN.E. compta amb el suport del Teatre Principal de Palma, el Consell de Mallorca, l’Institut d’Estudis Baleàrics i el programa europeu Creative Europe de la Unió Europea.
Al marge de la convocatòria anual del C.IN.E., una companyia danesa ha estat escollida pel programa Island Connect per realitzar el seu projecte en el marc del Festival Ciclop. Dins el mateix programa, el centre acollirà una companyia irlandesa que desenvoluparà una peça dins la línia Islander Focus, que posa la vida illenca en el centre de la creació artística.
Els tretze projectes seleccionats s’han distribuït en els següents cinc programes de residència:
1. Residències amb intercanvi internacional:
a) Residència Islander Focus amb intercanvi amb BIRCA (Bornholm, Dinamarca) i Entropia (Naxos, Grècia)
Arc endins – Cia. Marga Salas (Sala Gran)
Arc endins prové de l’exploració de l’inconscient col·lectiu d’unes illes i d’una actitud i d’un comportament social format a base de capes de generacions que han transmès les empentes i les seves pors interiors, i fòbies cap a l’exterior, cap al que hi ha més enllà de la mar.
b) Residència Island Connect amb intercanvi amb l’Irish Aerial Creation Centre (Irlanda)
Open Armour – Cia. Marilén Ribot (Sala Gran)
El concepte principal d’aquest projecte i la seva creació són les ferides emocionals i físiques que les persones han d’afrontar al llarg de la seva vida, i la manera com ens relacionem amb elles. La bellesa de les cicatrius i les ferides serà el camí de transformació cap a la resiliència. Circ, dansa i teatre amb tota la seva poesia visual.
2. Residències per a companyies balears, amb el suport del Teatre Principal de Palma
a) Porn It – Las Primas de Bárbara (Sala Caldera)
Porn it (títol provisional)és una investigació sobre la sexualitat lligada a la figura femenina, i com aquesta encaixa dins les relacions amoroses dels darrers anys.
b) Àgora – Cia Du’K’tO (Sala Gran)
Àgora és la quarta producció de la Cia. Du’K’tO, un site-specific de carrer de 30’ i per a tots els públics que està previst estrenar durant l’últim trimestre de l’any 2022. La companyia es pregunta quines són les causes i conseqüències de la pèrdua de l’espai públic com a punt principal de la vida social. Una reflexió sobre l’estil de vida sobreestimulat que ha fet que abandonem parcs i places, i sobre l’afectació de la mercantilització de l’espai públic en detriment de la vida del ciutadà.
c) Mestral – Cia Baal amb Arquitectives (Sala Gran)
Aquest projecte s’emmarca en la recerca d’interaccions i respostes en un entorn interdisciplinari. L’aplicació més immediata dels resultats serà el desenvolupament d’un espectacle-instal·lació performativa dirigida a la infància amb una aproximació plàstica, sonora, estètica i experiencial, basada en la sinergia dels diferents components implicats: espai sonor creat i modulat en directe, cossos en moviment, materials i estructures que creen units tota una arquitectura física i sonora.
3. Residència per a una companyia balear associada, amb el suport del Teatre Principal de Palma
Agredolç – Cia Proscenio-Molotov (Sala Caldera)
Aquest és un espectacle de 3 dimensions on la performance, els objectes i les projeccions juguen individualment i en conjunt per crear noves imatges plàstiques, resignificant el sentit dels objectes constantment, gràcies al joc dels dispositius escènics, creant capes i capes de sentit.
4. Residències generals
a) Proxima Centauri – Oriol Borràs
Proxima Centauri és un projecte que mescla l’astrofísica i el circ. L’objectiu és crear un espectacle on cada escena agafa com a referencia una de les 5 fases de la vida d’una estrella. L’escena combina un terra ple de fulles, dos pèndols, un vestit penjant i una roda cyr.
b) Melic – Mar Olivé
Quina és l’essència del circ? La gravetat. És la que provoca que una acció sigui més o menys impressionant, és l’element imprescindible en tots els trucs. Aquest repte de voler suspendre’s en l’aire més segons o llançar un objecte més amunt i tornar-lo a agafar abans que caigui del tot, d’alguna manera, el circ en essència intenta desafiar la gravetat. I el melic és el nostre centre de gravetat.
c) Foradada – Cia Moll de l’os
Foradada està inspirada per una llegenda de la muntanya de Montserrat, parteix de la tradició per qüestionar el gènere, a través del moviment amb un cistell de vímet i en un espai circular. Una proposta on la mirada horitzontal i participativa del públic transforma el cos acrobàtic en un ritual sensible i subtil de reflexió col·lectiva.
d) dFEM [desig i feminitats] – Tensa Companyia
Aquesta peça aborda el conflicte amb els nostres desitjos tant individuals com col·lectius. El desig d’acollir els impulsos de la carn, d’habitar els nostres cossos, d’expressar-nos més enllà dels límits de la masculinitat i la feminitat, de reconciliar-nos amb les nostres contradiccions, d’acollir el nostre plaer. Amb quins ulls mirem el nostre desig?
e) S.O.S. – Ada Vilaró
S.O.S. és un cant a la vida, un xiuxiueig de l’ànima a la terra, al nostre planeta.
SOS és un crit, un clam al despertar de la nostra consciència. S.O.S. és la urgència d’ara mateix. S.O.S. a tot allò que es perd i que pot desaparèixer devorat per aquest món globalitzat. A allò gegant com les glaceres i allò petit, a escala humana i íntima de cadascú. S.O.S. perquè som fràgils i ens podem trencar i desfer i desaparèixer i, amb nosaltres, tot allò guardat dins a dins.
Qui guardarà la nostra memòria? S.O.S. a l’amor, a la bellesa que poden salvar el món. Podem seguir vivint com fins ara? Podem tornar a començar?
Aquest projecte va ser seleccionat a la primera convocatòria del programa “Hivernem” 2020 impulsat per Fira Tàrrega i l’Institut Ramon Llull.
5. Residències internacionals Island Connect 2022
Al marge de la convocatòria anual de residències del C.IN.E., una companyia internacional ha estat seleccionada per desenvolupar la seva creació al centre, dins el projecte europeu Island Connect i en el marc del Festival Ciclop: serà el conjunt danès format per Cecilie Schyth Kjær & Marcus Alexander Roydes amb el projecte Ode To Y2k.
Per la seva banda, la companyia Smashing Times crearà, dins la línia Islander Focus d’Island Connect, el seu projecte Island Mentality. Aquesta línia està dedicada a aquells projectes que investiguen o centren la seva recerca sobre el fet insular.
Heu d'haver iniciat la sessió per publicar un comentari Iniciar sessió