“No conec ningú, no n’hi ha cap que sigui d’Alaró”, aquest ha estat un dels comentaris més repetits tots aquests anys d’ençà que el 2014 es va començar a mobilitzar al poble un col·lectiu que reivindicava que s’aprofitassin els terrenys de l’antiga línia del tren que comunicava Alaró amb l’estació de Consell per fer-hi un via per bicicletes i senderisme. I no és que aquest grup de persones impulsores fossin persones externes del poble, totes hi residien des de feia més o menys anys i algunes d’elles podia bravejar de tenir més de vuit llinatges alaroners, però amb aquest qualificatiu es feia referència a que eren gent que pels residents ‘tradicionals’ se sortien d’un perfil convencional, moltes d’elles vinculades a moviments ecologistes i feministes. I com que la majoria eren dones, faltà temps per posar etiquetes de ‘roges’ i comunistes.
Ara, vuit anys després de mobilitzacions, caminades reivindicatives, taules informatives per la fira, recollides de firmes i moltes reunions, el col·lectiu ha conegut de primera mà que el Govern engega el projecte i enguany posarà en marxa el procés d’expropiacions de terrenys -l’antiga via ara és de distints propietaris privats- i de construcció del nou camí. El dimarts 14 de febrer varen ser convocats els representants de ‘Volem Via Verda’ a una reunió a la conselleria de Mobilitat i allà el conseller Josep Marí i el director general Jaume Mateu -un dels més implicats en el projecte- varen explicar l’execució i terminis de les obres. La recuperació d’aquest traçat permetrà habilitar en forma de via verda un caminal de 2.350 metres per tal que la gent pugui accedir a l’estació a peu o en bicicleta. El termini d’execució previst de les obres és de sis mesos i el pressupost total d’inversió, sumat el cost de les expropiacions i indemnitzacions, suma 1.264.925 euros.
Per poder respectar l’antic traçat del tramvia, es calcula que la superfície afectada pel que fa a expropiacions és de 12.684 m², la qual cosa pot suposar un total de 187.803 euros en indemnitzacions. Cal tenir en compte que l’antiga línia de ferrocarril de l’estació de Consell a Alaró té la consideració de camí ferroviari pel seu interès històric i de patrimoni i declarat d’utilitat pública. L’any 2017 el Govern va aprovar una llei que aplanava el camí per aquestes actuacions de recuperació d’antics traçats ferroviaris, i que afectava principalment a un camí del terme de Llucmajor i aquest vial d’Alaró.
El projecte de Via Verda no compta amb les simpaties de l’Ajuntament d’Alaró, i el seu batle, Llorenç Perelló, ha explicat que seria més partidari de construir un vial per ciclistes al lateral de la carretera Alaró-Consell. Fins i tot, recentment ell mateix va iniciar una campanya de recollida de firmes entre els veïnats del poble en què es manifestava estar en contra d’aquest vial. Ara les primeres manifestacions que ha fet a la premsa després de l’anunci del Govern ha estat criticar que no s’hagi informat del projecte a l’Ajuntament.
L’any 2014 va néixer aquesta plataforma per reclamar un camí ciclista de major seguretat, ja que circular per la carretera resulta molt perillós. En aquell moment ja posaren damunt la taula que al programa electoral del PP de 2011, quan el candidat era Joan Simonet i va guanyar les eleccions, es defensava la creació d’una via verda que comunicàs amb l’estació de Consell.
El tren d’Alaró, in memoriam
El ferrocarril d’Alaró començà a funcionar el 1881 i el darrer trajecte fou el 24 de febrer de 1935. Els vagons funcionaven per tracció animal fins que el 1921 es comprà una màquina de benzina. El trajecte de l’estació al poble durava 15 minuts, i en sentit contrari només 10 minuts, ja que s’amollaven els vagons al desnivell. L’estació del poble estava a la plaça del Tren, entre el carrer S’Hort den Tapí i l’avinguda.
Heu d'haver iniciat la sessió per publicar un comentari Iniciar sessió