Tomeu Seguí és posseïdor d’un llarg currículum musical. Als setze anys va aprendre a llegir música de la mà del seu amic Bartomeu Mateu Reus, i va començar els estudis de piano amb Vicenç Joan Rubí. L’any 2004 obté el diploma de professor d’orgue al Conservatori Superior de Saragossa amb les màximes qualificacions. De gener 2004 a juny 2005, va ser organista titular de l’Escolania de Blauets de Lluc. Va ser membre de l’orquestra barroca Ars Musicae al clavecí. L’any 2006 crea el ‘Festival Internacional de Música Antiga de Caimari’, on desenvolupa la funció de director artístic i coordinador. Han participat figures i agrupacions musicals de primer nivell mundial dins del món de la música antiga com Gustav Leonhardt, Jordi Savall i Il Pegaso. A més aquests dies té lloc el I festival de música Barroca d’Inca del qual ell en du la direcció artística. Aquesta primera edició es centra en la figura del geni alemany (Bach) nascut a Eisenach el 31 de març de 1685. Aquest cicle de 4 concerts ofereix una visió de la seva música, fresca, renovada i amb una altra mirada, que de ben segur no deixarà indiferent l’espectador.
—Hola Tomeu, explica´ns d’on surt la idea de fer un cicle de música barroca ?
—Aquest és un projecte al qual fa molts anys que hi don voltes però per causes personals i pel tema del Covid no havia pogut arribat a posar en marxa abans. Primera com a inquer i després per la meva formació dins el món de la música antiga i la barroca en especial, i després perquè pens que s’han d’aprofitar les possibilitats que ofereix Inca. Santa Maria la Major, l’església de sant Domingo i sobretot ara que ja podem disposar d’un teatre com cal. Tenim tantes possibilitats d’espais!
—Quina és la seva finalitat i perquè ens centram en la figura del compositor Johann Sebastian Bach?
—Ens centram en la figura de Johan Sebastian Bach perquè Bach és sens dubte sinó el músic més important de la història de la música, sí un dels més importants. La seva transcendència ha estat tal que no hi ha paraules per a definir el que és Bach. Ell xupa totes les idees musicals anteriors i les desenvolupa de tal manera que cap músic ha arribat a fer el que ell ha fet.
—En què consisteix el programa d’aquest I Festival Internacional de Música Barroca a Inca i qui hi intervé?
—El programa consisteix en quatre concerts que es celebraran a Inca els pròxims diumenges horabaixa en dos espais diferents, el Teatre Principal d’Inca i l’església de Santa Maria la Major. S’ha de dir que el sus es va donar el passat dia 27 de febrer, a l’església de Sant Domingo, amb el concert ‘Un té in Casa Bach’, oferit pels solistes de l’orquestra barroca de Sicília, Enrico Luca (flauta travessera), Ramashanty Cappello (Violoncel) i Luca Ambrosio (Clavicèmbal).
També dia 6 de març, Irene González (Clavicèmbal) i jo mateix a l’Orgue, oferírem el concert ‘Bach i els seus antecessors’ a l’església de Santa Maria la Major. El tercer concert tindrà lloc a la sala petita del Teatre Principal d’Inca amb el títol de ‘Bach vist per Aina Magdalena’ el proper dia 13 de març a les 19 hores. Aquest concert didàctic serà interpretat per Fahmi Alqhai (viola de gamba) i jo mateix (Clavicèmbal). D’altra banda, l’actriu Caterina Alorda es posa a la pell d’Aina Magdalena Bach i aportarà les sensacions viscudes amb un caire dramàtic-didàctic descrit a la biografia ‘La petita crònica d’Anna Magdalena Bach’ d’Esther Meynell. És una adaptació del text perquè els dos instruments puguin fluir molt millor. Que l’espectador no només vengui a escoltar sinó que també pugui sortir amb alguna informació de Bach. Aquest concert ja el vàrem dur a terme l’any passat a Manacor i l’estrenàrem a Caimari.
L’acadèmia de música antiga de Caimari serà la responsable de tancar el Festival amb el concert ‘Una altra mirada de Bach’, interpretat per Eva Ferrer (violí Barroc), Ferran Pisà (tiorba) i jo al Clavicèmbal. Aquest darrer concert se celebrarà diumenge 20 de març, a les 18 hores, en l’església de Santa Maria la Major.
—Supòs Tomeu que moure tants músics no seria possible sense la col·laboració d’altres entitats. Amb qui ha pogut comptar per tirar-ho endavant?
—Agrair especialment a l’ajuntament d’Inca, a n’Alice Weber, la regidora de cultura i a batlia, per haver cregut en el projecte i evidentment també un profund agraïment a la Fundació Es Convent. Així mateix, el festival també compta amb la col·laboració d’hotels VIVA i Pere Pasqual que assumeix l’allotjament dels músics que venen des de punts com Itàlia, Basilea, Sevilla, Barcelona o Menorca.
—Feis comptes que tingui continuïtat?
—Sense cap dubte. Tenint en compte que al primer concert vingueren més de 100 persones, consider que és un èxit. Va tenir una repercussió molt important i això ens obre l’oportunitat de continuar amb aquest cicle. Pot ser no parlem directament de Bach però podem parlar per exemple de la influència de Vivaldi sobre Bach i el Barroc italià.
—Vol afegir alguna cosa Tomeu?
—Sí, vull tenir un agraïment especial a l’artista Joan Lacomba per la seva col·laboració aportant la imatge que il·lustra el cartell del fimb’22.
Heu d'haver iniciat la sessió per publicar un comentari Iniciar sessió