Connecta amb nosaltres

Hola, què busques?

Entrevista

“Mallorca és una part molt important d’aquesta òpera i de la vida de l’Arxiduc”

Antònia Marquès, dissenyadora, historiadora i figurinista alcudienca

Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i en Història de l’Art per la Universitat de les Illes Balears, Antònia Marquès Albertí es va especialitzar en disseny de complements al Fashion Institute of Technology de Nova York. Ha treballat en cinema, televisió i teatre, amb directors com Agustí Villaronga, i ha dissenyat durant més de 10 anys el vestuari de l’espectacle històric teatral Via Fora d’Alcúdia, unint el seu perfil d’historiadora i figurinista. 

Quin és aquest projecte en el que ha estat treballant?

L’Arxiduc, que és la primera òpera co-produïda pel Govern de les Illes Balears i l’Orquestra Simfònica. La música és del compositor Antoni Parera i està basada en el llibre de Carme Riera, Les últimes paraules, que va sobre la vida de l’Arxiduc Lluís Salvador, un personatge molt important per les Illes Balears, i sobretot per Mallorca, on va viure durant molts d’anys. L’òpera s’estrenà dia 25 a les 20h al Teatre Principal de Palma, i de moment només hi havia programades dues úniques funcions, una el divendres 25 i l’altra el diumenge, 27 de novembre. Així com en aquell moment l’Arxiduc va posar Mallorca en el mapa europeu, aquesta òpera ho farà ara en l’àmbit musical. 

Si és la primera òpera produïda pel Govern de Mallorca, els músics i el repartiment és tot local?

-Els músics varen ser de l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears, que co-produeix l’òpera, i el cor és del Teatre Principal. En el repartiment hi ha molts cantants mallorquins però també d’altres d’àmbit nacional.

Quin és el seu paper dins la producció?

-A mi m’han encarregat dissenyar tot el vestuari. Segurament m’han triat perquè tenc un perfil molt concret, al combinar la meva faceta d’historiadora i de figurinista, així com he fet durant molts d’anys al Via Fora d’Alcúdia. De fet, crec que és molt important, perquè a l’hora de crear el vestuari recorro a fonts documentals històriques directes.

Anunci. Desplaceu-vos per continuar llegint.

Quin és el procés per crear el vestuari d’una òpera com aquesta?

-Hem de tenir en compte que el vestuari és d’època, de finals del segle XIX i principi del segle XX, l’Arxiduc va viure de mitjans de segle fins a 1915. El primer que faig és llegir el llibret, i a continuació documentar-me sobre l’època i en aquest cas, com que hi surten personatges reals, em documento específicament sobre ells, no només a nivell d’imatges, sinó també intento saber qui eren i què s’ha escrit sobre ells, i recullo tota la informació que em pugui desvellar quelcom sobre la seva personalitat, per imaginar com anirien vestits en el seu moment. Amb tota aquesta informació plantejo com han de ser aquests personatges, però també tot el conjunt, tenint en compte qualsevol detall, les sabates, els botons o els punys de les camises. Amb tot això dibuixo els figurins.

-I que la va inspirar a l’hora de crear aquests figurins?

-En aquest cas vaig plantejar tota una gamma de colors inspirada en el “Die Balearen”, que és l’estudi que va fer l’Arxiduc de les illes, però no està basat en el text, sinó en els colors del paper vell i de les aquarel·les que l’il·lustren, que tenen aquesta pàtina característica del pas del temps. Amb això el que vull és transmetre sobre l’escenari aquesta imatge que tenim els mallorquins de l‘Arxiduc i la seva obra. 

-I com es confecciona el vestuari per un espectacle d’aquestes característiques? 

-Al haver-hi molt de vestuari, una part d’aquest el confecciona l’equip de la sastreria del Teatre Principal, una altra part es lloga a una empresa que té vestuari d’època per espectacles i la tercera part és comprada. De fet, he intentat que tot el comprat siguin coses artesanes fetes a Mallorca, com les sabates o els capells, per tal de transmetre aquesta estètica mallorquina tant característica. Al cap i a la fi Mallorca és una part molt important d’aquesta òpera i de la vida de l’Arxiduc. 

Així doncs, el vestuari és fidedigne a l’època en la que va viure l’Arxiduc?

-Tenint en compte que l’espectacle el dirigeix Paco Azorín, un director d’escena contemporani molt prolífic, aquesta òpera seva també té un punt contemporani molt important, que conflueix amb la part d’època.

Anunci. Desplaceu-vos per continuar llegint.

Carme Contestí
Escrit per

Feu clic per comentar

Heu d'haver iniciat la sessió per publicar un comentari Iniciar sessió

Deixa un comentari

Potser també t'interessarà

Calendari Mallorquí

A partir del 26 de novembre començarà a distribuir-se una nova edició del famós parenòstic

Afers i gent

Un projecte d’autoocupació mitjançant el Carnet Jove ha servit per donar empenta a la nova empresa avícola que gestiona el jove de 24 anys Joan...

Àgora

Els tres joans, pels poblers, van esdevenir una institució

Afers i gent

Escriptor, llicenciat en Química i docent a l’IES Marratxí, acaba de publicar 'Com posidònia en un alzinar!'