Connecta amb nosaltres

Hola, què busques?

Entrevista

“Seria ideal que el tren arribàs a Alcúdia per facilitar l’accés dels treballadors als hotels” 

Entrevista a Xavier Català, director general de Viva Hotels

–Aquestes setmanes de maig són temps de preparatius encara o ja es pot considerar plena temporada turística?

–Ja tenim tots els hotels plens quant al nostre personal. Marca molt la data de Pasqua i després el Pentecosta alemany cinquanta dies més tard. Això et marca la temporada. A nivell operatiu de personal ja estam ‘a tope’, però quant a reserves encara hi ha pujades i baixades.

–Un hotel és com un poble, amb gent fixa i gent que va passant. Quanta gent són aquests fixos als vostres hotels?

–Sí, jo diria que els treballadors acaben essent com una família moltes vegades. Tothom s’ajuda. Té components de casa familiar, però si no hi ha bon ambient també es pot patir. A Viva Hotels al màxim de la temporada som 1.300 treballadors i tenim set hotels. Començam la temporada amb 700 o 800.

–Fa anys la por de l’hoteler era no tenir turistes i ara sembla que és no tenir personal…

–Sí, com a sector en general és així, però les solucions simplistes són perilloses. Es parla d’un problema  de vivenda que és real, però jo destacaria que altres destins com Andalusia han crescut molt en turisme, i molt de personal que venia a fer feina aquí ara queda allà. Amb això, els anys de pandèmia varen aturar, es varen rompre inèrcies, alguns varen provar a quedar per allà i ja no volen tornar aquí. Un altre factor és que les generacions joves, generalitzant, no estan tan disposades a fer l’horari del turisme. També he de dir que cada empresa és un món, i uns cerquen fidelitzar la plantilla i altres cada any han de renovar més d’un 50%.

–Seria una visió massa senzilla dir que qui paga bons sous no té tants de problemes amb el personal?

–És evident que el sou sempre és un factor, però el conveni d’hosteleria balear ha pujat per damunt d’altres sectors i d’altres territoris. Els sous alts van lligats normalment a establiments amb clients que paguen més. Però també diré que pels joves d’ara, 100 euros més o menys al sou no els importa tant com tenir un bon horari.

–Conten que a un hotel d’Alcúdia li ha fugit el personal poc abans d’obrir…

–Això suposa un ‘problemarro’, però és una realitat que ens hem d’acostumar a viure. I a vegades no fa falta una llei perquè tenguem clars que els treballadors si es junten tenen molt de poder. Està clar que la nostra obligació és crear un ambient de feina perquè no passi això, i a Mallorca les cadenes grosses i mitjanes marquen el camí. Però, com a tot sector, hi ha de tot, i n’hi ha que encara creuen que poden fer feina a l’antiga.

–El tema de les cambreres de pis ha fet un canvi aquests anys.

–Ens hem d’anar adaptant a les demandes dels treballadors. Amb el tema dels llits, ja teníem abans de la normativa un hotel amb els llits elevables i un pla per anar renovant-ho tot en dos anys. Està clar que una cambrera de pis fa un treball dur, i si fa 30 anys el mateix sense complir les pautes de protecció, passa factura. També diré que elles ara tenen més visualització, però feines de cambrer, cuiner, etc, també són dures.

–A una companyia hotelera d’aquí li preocupa la imatge que els mallorquins tenen d’ella?

–Preocupa, però per això hi ha gent que no vol sortir enlloc. Pensen: tanmateix me peguen de per tot, només surt el que feim malament moltes vegades. I, evidentment, hauríem de poder explicar més les coses bones que feim. 

–Ara tothom parla de decréixer.

–Molta gent no vol entendre que els que ja tenim hotels som els menys interessats en créixer amb més hotels. L’hoteler no vol créixer i tots sabem que on s’ha crescut els darrers anys és amb el vacacional. Ara es parla de saturació de cotxes, però es podria invertir més en transport públic i posar més autobusos. També seria ideal que el tren arribàs a Alcúdia, però pensant en facilitar l’accés a vivenda dels treballadors dels hotels.

–Quin és el segell que ha deixat el fundador, Pere Pascual, a aquesta empresa?

–Fer les coses bé sense pensar en els resultats a curt termini. Escoltar el client i sempre fer les coses bé pels clients. Sempre va apostar per la qualitat i amb inquietuds culturals, socials i locals. 

–Quins temes són els que més reiterau als ajuntaments? Seguretat, neteja, llicències…

–Tot això. Nosaltres tenim presència a Alcúdia, Muro i a Capdepera, i puc dir que la comunicació és bona amb tots. Reiteram que amb tema seguretat no es pot baixar la guàrdia, cada any tenim robatoris que entren a habitacions d’hotel, i són bandes organitzades i conegudes. Els polítics han de fer bones infraestructures i tenir les platges bé. No pot ser que facem xiringuitos ara a l’estiu!, i jo entenc les circumstàncies i no vull entrar de qui és culpa, però amb això s’hi han de mirar més.

–Pel 2035, què demanaria?

–Tenir més qualitat i més serveis, i que augmenti la despesa per client. No importa tenir més clients, no interessa. 

Bartomeu Noguera
Escrit per

Feu clic per comentar

Heu d'haver iniciat la sessió per publicar un comentari Iniciar sessió

Deixa un comentari

Potser també t'interessarà

Calendari Mallorquí

A partir del 26 de novembre començarà a distribuir-se una nova edició del famós parenòstic

Afers i gent

Un projecte d’autoocupació mitjançant el Carnet Jove ha servit per donar empenta a la nova empresa avícola que gestiona el jove de 24 anys Joan...

Àgora

Els tres joans, pels poblers, van esdevenir una institució

Afers i gent

Escriptor, llicenciat en Química i docent a l’IES Marratxí, acaba de publicar 'Com posidònia en un alzinar!'