Connecta amb nosaltres

Hola, què busques?

Aquí i ara

Lloseta renuncia a la pila d’hidrogen per calefacció pel risc d’explosions a la zona escolar 

L’Ajuntament havia aconseguit finançament de fons europeus per instal·lar un dipòsit al polígon industrial on emmagatzemar hidrogen per climatitzar la piscina i subministrar energia al camp d’esports i zona escolar.

L’any 2022 el grup canari DISA va inaugurar a Lloseta una benzinera i una planta de d’emmagatzematge i distribució de gas propà, amb una flota pròpia de camions. DISA és soci per distribuir hidrogen a Canàries amb Enagás -promotora de la planta de Lloseta-.

El projecte de situar Lloseta a l’avantguarda energètica amb la construcció d’una planta d’hidrogen a terrenys de la cimentera de CEMEX segueix topant-se amb entrebancs per convertir-se en realitat. Si recentment es va conèixer que la instal·lació pateix una avaria que no li ha permès encara estrenar-se, -tot i que es va inaugurar oficialment fa dos anys- i segueixen aturats els autobusos d’hidrogen de l’EMT de Palma, ara és el propi ajuntament llosetí qui fa un pas enrere i ha decidit abandonar el projecte de tenir una pila d’hidrogen. 

Una de les primeres aplicacions per justificar la demanda de la planta varen ser precisament el seu ús en el transport públic de Ciutat i per climatitzar edificis municipals de Lloseta. Concretament, estava previst un sistema de generació combinada de calor i d’energia per subministrar a la zona d’es Puig de Lloseta, on s’hi ubica la piscina coberta, el camp de futbol, el pavelló i els edifics escolars. La pila del combustible s’havia d’instal·lar al polígon industrial, davant la fàbrica d’hidrogen, i cada dia un camió l’havia de transportar fins es Puig.

Javier González Bordas, tinent de batlessa de Lloseta, assegura que la mesura s’ha pres de manera consensuada de totes les formacions polítiques del consistori. “Pensam que la pila ha de tenir sentit i s’ha de posar a un lloc que valgui la pena”, diu el regidor, que afegeix que han valorat la utilitat i el cost, però també el fet que la manipulació i transport de l’hidrogen entre la pila i es Puig té un percentatge de perillositat: “Ens diuen que és segur, però hi ha un mínim de perillositat, i no volem tenir aquest risc d’explosions al costat del col·legi”, assegura González. 

En aquests anys de tramitació Lloseta ha gastat 14.000 euros encarregant la redacció d’estudis per fer possible aquest projecte, tot i que finalment s’ha considerat que  s’havia de cancel·lar el procés i renunciar ja que hi ha més arguments en contra que a favor. 

La batlessa del poble, Angelina Pérez, diu que molta gent, tant als plens com pel carrer, li demana si la planta d’hidrogen està en funcionament, “però com que no és un tema municipal jo me n’assabentaré quan ho digui el Govern. Ara mateix, no està en funcionament i no hi ha hidrogen als dipòsits”. La planta segueix sense produir per un defecte de fabricació de l’electrolitzador detectat i comunicat pel proveïdor. Aquest aparell és el que utilitza l’electricitat per descomposar les molècules d’aigua en àtoms d’oxigen i hidrogen. El Govern Prohens va dir que aquests defectes es subsanarien i que estava prevista una reinauguració enguany.


La planta d’hidrogen ofereix ara el projecte a l’ajuntament d’Inca pel poliesportiu Mateu Cañellas

‘Power to Green Hydrogen Mallorca’, que és la societat impulsora de la planta d’hidrogen de Lloseta, ha contactat amb l’ajuntament d’Inca una vegada haver rebut la renúncia del consistori llosetí. La proposta és aprofitar la concessió de les ajudes europees i la tramitació que s’ha realitzat aquests mesos per traslladar el projecte al municipi veïnat. D’aquesta manera podrien fer servir la pila prevista al polígon de Lloseta i el transport dels camions es faria cap a Inca. 

Anunci. Desplaceu-vos per continuar llegint.

Des de l’ajuntament inquer confirmen que s’ha fet aquest oferiment i que està en fase d’estudi, però no s’ha avançat ni s’ha concretat res més.

En un primer moment s’analitza si es podria fer servir aquest combustible al poliesportiu Mateu Cañellas, on hi ha la piscina que es podria condicionar i climatitzar. En aquest cas es valora que el transport dels camions amb hidrogen es faria per l’autopista sense entrar dins Inca.

Bartomeu Noguera
Escrit per

Feu clic per comentar

Heu d'haver iniciat la sessió per publicar un comentari Iniciar sessió

Deixa un comentari

Potser també t'interessarà

Calendari Mallorquí

A partir del 26 de novembre començarà a distribuir-se una nova edició del famós parenòstic

Afers i gent

Un projecte d’autoocupació mitjançant el Carnet Jove ha servit per donar empenta a la nova empresa avícola que gestiona el jove de 24 anys Joan...

Àgora

Els tres joans, pels poblers, van esdevenir una institució

Afers i gent

Escriptor, llicenciat en Química i docent a l’IES Marratxí, acaba de publicar 'Com posidònia en un alzinar!'